Ako pomôcť (nielen) prváčikovi orientovať sa v zošitoch
Aj vaše dieťa ráno hneď po zobudení uteká po svoju novučičkú školskú tašku a dookola si z nej vyťahuje a naspäť ukladá pomôcky, ktoré ste už stihli nakúpiť?
Veru tak, zápisy detí do prvého ročníka už majú mnohí z nás úspešne za sebou a ako krajšie by sa dal tento slávnostný deň uzavrieť, ako kúpou vysnívanej tašky do školy? Takže taška, peračník aj školské dosky s obľúbeným hrdinom z rozprávky – to všetko je už pripravené... Keď sa však pozriete do zoznamu pomôcok, ktorý ste dostali pri zápise, je tam toho oveľa viac. Napríklad také zošity.
512, 513, 520, 440, 5110, 624...
Záhada kódovania zošitov už bola odhalená v minulých vydaniach nášho magazínu. Ak ste si článok prečítali, veríme, že vám toto číselné označenie na zošitoch už nebude robiť pri nakupovaní žiadne problémy. Ale ak by ste si predsa len potrebovali pripomenúť, čo tieto tajomné číslice na zošitoch znamenajú, pomôcku nájdete TU. Číslice však nie sú všetko.
Aby sa deti nestratili v školských doskách...
Prváčikovia sú vo svojich školských začiatkoch ešte trochu zmätení. Musia si zapamätať, ako vyzerá ich pani učiteľka, kde majú svoju triedu a ako sa nestratiť na školských chodbách cestou do šatne. Veľa vecí, s ktorými im predtým pomáhali rodičia alebo pani učiteľky v škôlke, zrazu potrebujú robiť sami. Aj keď my, rodičia, s nimi v škole byť nemôžeme, skúsme im byť aspoň v niečom nápomocní.
Matematika, čítanie, písanie, prvouka... Kto sa v tých názvoch predmetov má vyznať? Starší žiaci si názov predmetu ľahko prečítajú na menovke zošita, ale čo taký školský nováčik, ktorý ešte nevie čítať? Pomôžme preto svojim prváčikom (ale pokojne aj starším školákom) ľahšie identifikovať v školských doskách ten správny zošit a nestratiť sa v celej tej spleti preňho ešte neznámych názvov. Ako? Vyskúšajte niektorý z nasledujúcich tipov.
1. Na každý predmet iný motív
Skôr ako sa vyberiete navštíviť svoje obľúbené papiernictvo, premyslite si, na aké predmety bude vaša ratolesť potrebovať zošit. Podľa toho potom skúste prispôsobiť obrázok na obálke zošita danému predmetu (napr. zvieratká a prírodu na prírodovedu či prvouku, číslice na matematiku, písmenká na slovenský jazyk). Je vítané, ak motív na zošite pripomína dieťaťu obsah predmetu. Ak ste však nenašli vhodný zošit alebo nepoznáte všetky predmety svojho školáka, nevadí. Kúpte niekoľko zošitov s rôznymi motívmi, a dieťa tak bude vedieť jednoducho odlíšiť zošit na príslušný predmet.
2. Farebné obaly
Zošity môžete jednoducho odlíšiť aj tak, že ich zabalíte do farebných plastových obalov. Najlepším riešením je, ak všetky zošity a učebnice, ktoré patria k tomu istému predmetu, budú mať obal rovnakej farby (napr. učebnica, zošit aj pracovný zošit na matematiku budú mať modrý obal, na písanie červený obal, na čítanie žltý, na prvouku či prírodovedu zelený a pod.).
3. Menovky, nálepky alebo štítky s obrázkom
Na ľahšiu orientáciu v zošitoch môžete siahnuť aj po farebných štítkoch či menovkách. Keďže nálepiek je na trhu nespočetné množstvo, určite nájdete také, ktoré dieťaťu pomôžu lepšie sa vyznať v jednotlivých predmetoch. Ak výber ponecháte na svojho školáka, sám si tak vytvorí dôležité spojenie medzi obrázkom a školským predmetom.
4. Pečiatky so symbolikou
Zošity jednoducho rozlíšite aj pomocou pečiatok. Spolu s dieťaťom môžete na zošite vytvoriť akúsi značku, ktorá mu bude pripomínať, čo má v ňom zapísané. Môžete použiť symboliku číslic, písmen či akýchkoľvek iných obrázkov.
5. Obrázky – vystrihnuté a nalepené alebo vlastnoručne nakreslené
Asi najjednoduchším spôsobom, ako urobiť v zošitoch jasno, je vystrihnúť a nalepiť na ne akési rozlišovacie obrázky. Môžu to byť obrázky z časopisov, maľovaniek, obrázky stiahnuté z internetu, či dokonca ručne nakreslené samotným školákom. Na zošit môžete prípadne nalepiť obrázok, na ktorom bude zmenšenina učebnice daného predmetu, a dieťa tak bude hneď vidieť, čo k čomu patrí.
Každý má svoj spôsob...
Skúšajte, hrajte sa, nebojte sa zapojiť svoju fantáziu a kreativitu. Každé dieťa je iné a čo jednému môže pomôcť, druhému nemusí dávať vôbec žiadny zmysel. Vy poznáte svoje dieťa najlepšie a spolu s ním určite nájdete najlepší spôsob, ako v tých neznámych predmetoch urobiť poriadok.
Dôležité je, aby sa dieťa cítilo zapojené. Aj zošity vyberajte podľa možnosti spoločne s ním. V škole sa mu bude ľahšie pracovať, ak sa bude tešiť z obrázkov a motívov, ktoré si vybralo samo.
Spomenuté produkty v článku nájdete v predajniach Ševt papiernictvo alebo na eshope www.sevt.sk.