Peračník, ktorý sadne ako uliaty...

...do ruky, do školskej tašky, ale aj povahe školáka.

Možno sa vám zdá, že je celkom zbytočné debatovať na tému peračníky. Veď aká už je to veda - vyberiete obľúbený motív dieťaťa, nanajvýš sa rozhodnete, či bude peračník naplnený alebo prázdny a máte to vybavené. Časom sa však ukáže, že to s peračníkmi nie je až také jednoduché, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Dieťa má farbičky rozsypané kade-tade po taške, zošity zašpinené od atramentu, stružliny zo strúhadla sú ešte aj v desiatovom boxe... Prečo? Možno je na vine práve nevhodne zvolený peračník, ktorý dieťaťu jednoducho nesadol. A tak to po niekoľkých týždňoch skúšate znova a kupujete iný peračník... Stojí vás to ďalšie peniaze, čas a aj nervy. Tomu sa dá ľahko predísť, ak sa dopredu spoločne trochu zamyslíme.

Vráťme sa teda na začiatok a povedzme si, čo by ste mali zvažovať, keď stojíte pred plným regálom zaujímavých peračníkov všetkým možných farieb, motívov a druhov.

Vek školáka, resp. ročník, ktorý navštevuje

Iný peračník je totiž vhodný pre prváka, resp. pre žiačika na prvom stupni základnej školy, iný zas pre „druhostupniara“ a celkom iný by sme vybrali - pardón, už by si sám vybral - stredoškolák alebo vysokoškolák. Ako sa teda popasovať s touto „peračníkovou výzvou“?

Pre prváčika

Pre najmenších školákov odporúčame peračník, ktorý nie je príliš veľký, ale ani malý, aby sa spolu s doskami na učebnice a zošity vošiel do školskej tašky. Mali by sa doňho zmestiť základné pomôcky: ceruzka (2 ks), farbičky (10-12 ks), strúhadlo, nožnice, guma, pero + náhradná tuha a prípadne aj krátke pravítko (používať ho budú až neskôr, v priebehu prvého ročníka). Fixky nie sú povinnou výbavou prvého ročníka, no ak dieťa rado kreslí, tak ich isto využije v školskom klube alebo cez prestávky.
Ideálna voľba – peračník, ktorý má 1-2 poschodia (či už je naplnený alebo prázdny) alebo peračník s jednou, resp. dvomi priestrannými priehradkami (pre ľahšiu manipuláciu a rýchlejšiu orientáciu).

Pre 1. stupeň ZŠ

V 2.-4. ročníku už sú na deti kladené vyššie nároky a pomôcok už potrebujú viac. Učitelia od detí môžu vyžadovať, aby mali okrem klasického modrého pera napríklad aj farebné perá na podčiarkovanie a zvýrazňovanie textu. Školáci mávajú pri sebe (pre každý prípad) zmizík alebo gumovacie pero. Tretiaci ̶ štvrtáci využívajú na geometrii už aj pravítko a kružidlo, namiesto obyčajnej ceruzky tzv. pentelku. Čiže treba myslieť aj na to, aby dieťa malo v peračníku miesto aj na tieto pomôcky a tiež aj na ich náhradné náplne.
Ideálna voľba – viacposchodový peračník s pútkami na uloženie pomôcok alebo peračník s najmenej dvomi samostatnými priehradkami.

Pre 2. stupeň ZŠ a teenagerov

Starší školáci si už do výberu peračníka pravdepodobne ani nedajú rodičmi zasahovať. V ich prípade je rodič len v pozícii poradcu a „sponzora“ . Ak však budete na výber prizvaní, tak im môžete poradiť alebo ich aspoň trochu usmerniť. Peračník s pútkami a kopou priehradiek už asi pri výbere neobstojí, úspech bude mať skôr niečo jednoduché, ale štýlové. Čo tak napríklad trblietky, dizajn á la tablička čokolády alebo coolový nápis?
Ideálna voľba – peračník na 1 zips s jednou priehradkou, prípadne celkom jednoduché puzdro na perá.

Osobnosť a povahu školáka

Pre tých, ktorí majú radi do veciach poriadok

Sú deti, ktoré už od malička potrebujú mať všetko na svojom mieste (možno sa vám to zdá čudné, ale aj také sú). Každá farbička, ceruzka či pero musia byť pekne založené, dokonca ešte aj zarovnané a nie len tak voľne pohodené v priehradke bez ladu a skladu. Takýmto deťom treba zaobstarať peračník, ktorý im uľahčí organizáciu pomôcok a pomôže im zachovať potrebný systém.
Ideálna voľba – peračník, ktorý obsahuje viacero priehradiek a pútok, kam je možné poukladať všetko, čo treba. Alebo taký, ktorý má viacero samostatných úložných priestorov, do ktorých sa dajú pomôcky pekne roztriediť. Zaujímavé riešenie ponúka tzv. rolovací peračník, ktorý má niekoľko samostatných priečinkov na odkladanie – v jednom môžu mať svoje miesto farbičky, ceruzky a perá, v druhom fixky a v treťom zvyšné pomôcky.

Pre bordelárov

Ak je vaše dieťa skôr ten opačný typ a radšej ako poriadok má svoj organizovaný chaos, netrápte ho priehradkami a pútkami. Nebude ich používať. Pomôcky v rýchlosti nahádže do peračníka bez toho, aby sa pokúšalo čosi kamsi zakladať. Pri nevhodne zvolenom peračníku sa tak môže stať, že sa kvôli neporiadku nebude dať zatvoriť, dieťa ho hodí do tašky otvorený a perá, ceruzky, farbičky budete večer nervózne zbierať po celej taške. A po niekoľkých takýchto večeroch vás prejde trpezlivosť...

Možno vaše dieťa v skutočnosti ani nie je bordelár, len má jednoducho toľko iných vecí na práci, že poriadok v peračníku je to posledné, čo ho trápi a zaujíma...
Ideálna voľba - peračník, ktorý sa dá zhora otvoriť, má jeden, maximálne dva priečinky na voľné vloženie písacích potrieb. Prípadne môžete skúsiť kompromisné riešenie – peračník, ktorý má otvorený priestor na voľné ukladanie a zopár pútok na založenie niekoľkých pier a ceruziek. Keď bude mať dieťa náladu a čas, pomôcky si založí, a keď nie, budú zatvorené pekne pokope na jednom mieste.

Pre kreatívcov

Každé dieťa je svojim spôsobom kreatívne, no niektoré sa do tvorenia príliš nehrnie a iné sa v ňom vyžíva. Ak máte doma malého Picassa a nestačíte dokupovať farbičky či fixky, potom aj do školy bude najvhodnejší peračník, ktorý má viac priečinkov a umožní tak školákovi mať pri sebe širokú škálu pomôcok na kreslenie a veľa, veľa rôznych farieb.
Ideálna voľba – peračník, ktorý má 2-3 poschodia s pútkami pre lepší prehľad a veľa priestoru na ukladanie.

Pre minimalistov

Keď školákovi stačí zmestiť do peračníka naozaj len tie najnevyhnutnejšie písacie potreby a viac nepotrebuje, mal by byť jeho peračník malý, šikovný, praktický a priestorovo úsporný.
Ideálna voľba – úzky 1-zipsový peračník. Jeho výhodou je, že môže poslúžiť nielen ako peračník, ale aj ako kapsička na rôzne drobnosti, lieky, kozmetiku a pod.
Na menej často používané pomôcky (kružidlo, pravítko) možno ocení samostatné puzdro na zips, aby nemusel mať na lavici naraz aj to, čo momentálne nepotrebuje.

Základné vlastnosti alebo 5 „P“ pre výber toho správneho

Počet priehradiek, vreciek či „poschodí“

Ponuka je v tomto smere naozaj široká a je len na vašom rozhodnutí, čo si zvolíte. V zásade platí, že čím je ich viac, tým viac priestoru bude mať dieťa na uloženie písacích potrieb a iných pomôcok a tiež väčší počet oddelených priestorov umožňuje lepšie triedenie. Veľkosť peračníka treba však tiež prispôsobiť veľkosti školskej tašky a zvoliť taký, ktorý školák nebude musieť silou tlačiť pomedzi učebnice, aby vôbec mohol zatvoriť tašku. Najlepšie je preto peračník kupovať spolu so školskou taškou a doskami na zošity a rovno si tak vyskúšať, či na všetko potrebné bude v taške dostatok miesta.

Plný či prázdny?

Naplnený peračník má výhodu v tom, že už nemusíte kupovať zvlášť farbičky, fixky a ďalšie základné pomôcky. Niekto vám ušetril námahu a vybral pomôcky za vás. Na druhej strane si ale treba zvážiť, či dieťa potrebuje to, čo sa v peračníku nachádza a naopak, či v ňom nechýba niečo dôležité, čo bude potrebovať.
Prázdny vám zas dáva voľnú ruku v tom, že si môžete sami vybrať, akú značku pomôcok dieťaťu zaobstaráte. A kúpite naozaj len to, čo bude dieťa v škole reálne využívať.

Povrchová úprava a materiál

Tých je veru tiež neúrekom... Dôležité je povedať, že všetky peračníky, ktoré u nás v ŠEVT-e nájdete, sú, samozrejme z materiálov bezpečných pre zdravie detí. Tie najčastejšie využívané sú:
Polyester – pekne drží tvar, je stálofarebný, zabezpečuje produktu dlhú životnosť.
Canvas – pre priaznivcov prírodných materiálov, často obsahuje rôzne dekoračné prvky, výšivky a pod.
Neoprén – mäkký, poddajný, vodu odpudzujúci materiál.
Silikón „softtouch“ – efektný a veľmi príjemný na dotyk, absolútne nenáročná údržba.
Plast – ľahko sa udržiava, v prípade zašpinenia je možné ho jednoducho pretrieť mokrou handričkou. (Ak je peračník z priehľadného plastu, je v ňom pekne vidieť jeho obsah.)

Pútavý dizajn, motív a štýl

Ak kupujete peračník s dieťaťom, s najväčšou pravdepodobnosťou bude pri výbere víťaziť obľúbený rozprávkový hrdina alebo farba, ktorú má školák najradšej, prípadne zaujímavý prvok, efekt či vzor. Samozrejme, že je to dôležité, veď dieťaťu sa musí peračník páčiť, musí to byť „jeho štýl“, ak ho má každý deň s radosťou nosiť do školy. No toto kritérium by nemalo mať hlavné, ale skôr poradné slovo pri rozhodovaní.

Praktickosť, funkčnosť a účel použitia

Na čo všetko bude dieťa peračník využívať – iba v škole, na krúžku či aj vo voľnom čase? Čo v ňom bude/potrebuje nosiť? Chlopne, priehradky, pútka, zipsy, gombíky – budú dieťaťu vyhovovať? Najlepšie by bolo peračník dať dieťaťu do ruky a nech si ho obzrie a vyskúša, ako sa s ním manipuluje.

Rôzne druhy peračníkov a školské doplnky nakúpite v predajniach Ševt papiernictvo alebo v našom www.sevt.sk.